Kring millennieskriftet började det ploppa upp forum för dejting på internet. För er som inte var med kan jag säga att det inte var helt rumsrent. Det var snarare en modernisering av de kontaktannonser som tidigare publicerades i tidningar. Fördomen om internetdejtaren var att det var en person som saknade sociala förmågor, var blyg, äldre, bodde på ställen med få möjligheter till social interaktion, var desperat eller hade normavvikande sexuella preferenser. Givetvis var det inte alltid så, men den här stereotypen var så etablerad att många ljög om hur de hade träffats om det var via nätet.
Men efter tio år började det bli mer accepterat och 2012 kom Tinder*. Vad har Tinder egentligen betytt? Flipp eller flopp?
Kanske blir jag lite tramsig nu, men jag påstår att nätdejting är ungefär samma sak som att shoppa online på H&M eller titta på nätporr. Om du förväntar dig att det ska kännas som "the real deal" kommer du att bli besviken. Den hemklickade onlinetröjan kommer inte motsvara dina förväntningar, och ensamsex till porr kommer inte att fylla längtan efter närhet (eller få dig att känna dig mindre ensam). Efter porren kommer kanske ett behov vara tillgodosett, men inte det som sexuell lust egentligen är budbärare av.
Att flirta och kanske våga närma sig någon för att testa om intresset är ömsesidigt är något många är livrädda för. Många beskriver flera hinder, men jag ser en röd tråd som går hand i hand med tiden vi lever i och vårt samhälle idag – det finns en fixering vid att allt ska vara tryggt. Med tryggt menar jag att det inte får finnas risk för att något (!) kan gå fel. För att eliminera risken strävar vi efter hundraprocentiga val, val utan någon som helst utfallsosäkerhet.
Tinder är bra på det viset. Det hjälper människor att aldrig behöva utsättas för den inre konflikten som social interaktion kan innebära. Jag kan ge ett exempel: du sitter bordsplacerad vid en middag. Du upplever faktiskt ett fint och intressant samtal med den person du har till bordet. Ni klickar. Så frågar du vad personen jobbar med, och det visar sig vara ett yrke som enligt dina normer inte "duger". Nu uppstår en konflikt. På Tinder hade du swipat vänster. Det kan du inte göra nu. Dessutom verkar den här personen verkligen intressant. Vad gör du nu? Kanske blir du förvånad när asfaltsläggaren på ett passionerat och entusiasmerande sätt lär dig om tekniska och ingenjörsmässiga aspekter av asfaltsläggning: materialvetenskap, sensorteknik, miljötänk och infrastruktur. Eller är det mer attraktivt med en investment banker som inte ens vet varför hen jobbar med det den gör? Något ska man ju jobba med…
Tinder är en plattform för marknadsföring av varumärken
Vissa menar att människor i vår nutid ser sig själva som varumärken som ska vårdas och profileras. Digitaliseringen har lett till att utseende, åsikter, misstag, snedsteg, frigjordhet eller känslor kan förevigas och publiceras till allmän beskådan i all evighet. Det kan antingen förinta dig eller göra dig till multimiljonär. Åtminstone tror folk det. Marknadsföringsplaner över oss själva har blivit viktigare än förmågan till självreflektion.
I april kommer vi hålla en heldags workshop för dig som vill lära dig Ragga på Riktigt. Håll utkik för mer info och vet du med dig redan nu att du absolut inte vill missa detta kan du mejla agnes@nb-sthlm.se

Comments